Πριν γίνω ακτιβίστρια για
τα δικαιώματα των ζώων, ήμουν ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα στα πρώτα
του βήματα. Όταν σπούδαζα Νομική, βοηθούσα τα θύματα ενδοοικογενειακής βίας να
πάρουν εντολή προσωπικής προστασίας. Σπούδασα ανθρώπινα δικαιώματα και
προσφυγικό νόμο, συμμετείχα σε μια κλινική άσυλο, πέρασα όλες τις καλοκαιρινές πρακτικές μου, εργαζόμενη με προσφυγικές οργανώσεις
και εστίαζα πρωτίστως στο να βοηθάω γυναίκες που έπεφταν θύματα διώξεων και
βίας λόγω φύλου, όπως εγκλήματα τιμής, εξαναγκαστικός ακρωτηριασμός γεννητικών
οργάνων, εμπόριο σάρκας και βιασμός.
Η πρώτη μου πελάτισσα με
άφησε να αγγίξω το βλήμα που είχε σφηνώσει κάτω από το δέρμα, στο γόνατό της,
αφού οι Ταλιμπάν είχαν βομβαρδίσει το χωριό της στο Αφγανιστάν και είχαν
σκοτώσει σχεδόν όλη της την οικογένειά. Εκπροσώπησα επίσης ανθρώπους που είχαν
ανάγκη, όπως τον ευγενή άντρα από το Κονγκό που είχε υποβληθεί σε βασανιστήρια
και έφερε σημάδια σε όλο του το σώμα εξ αιτίας αμφίβολων δεσμών με το λάθος
πολιτικό κόμμα.
Οι πρόσφυγες και τα
θύματα της βίας λόγω φύλου, είναι μια απίστευτα ευάλωτη ομάδα ανθρώπων. Πολλοί
από αυτούς δεν έχουν χώρα ούτε οικογένεια. Πολλοί επιβιώνουν μέσα στο φόβο.
Χωρίς τη βοήθεια διεθνών ομάδων βοήθειας και μη κυβερνητικών οργανώσεων,
βρίσκονται σε συνεχή κίνδυνο εκμετάλλευσης, κακοποίησης, δίωξης, απώλειας
κατοικίας και θανάτου.
Και όμως, έχω επιλέξει να
αφιερώσω τη ζωή μου στα ζώα.
Είμαι σίγουρη πως όλοι
οι ακτιβιστές για τα ζώα έχουν κληθεί να
απαντήσουν σε αυτά τα ερωτήματα:
- Πώς μπορείς να σπαταλάς τον χρόνο σου στα ζώα, όταν υπάρχει τόσος πολύς ανθρώπινος πόνος;
- Γιατί δεν αρχίζεις με τους ανθρώπους, και όταν όλα τα προβλήματα μας θα έχουν ρυθμιστεί, τότε να μπορείς να βοηθάς και τα ζώα;
Φυσικά αυτή είναι η κυρίαρχη νοοτροπία, που βασίζεται στην υποτιθέμενη ανωτερότητα των ανθρώπων, σε σημείο ώστε η παραμικρή βλάβη σε άνθρωπο να φαίνεται συχνά πως υπερτερεί της πιο τρομακτικής βλάβης στα ζώα. Δεδομένου ότι η ικανότητα να υποφέρουμε δεν περιορίζεται σε καμία περίπτωση στους ανθρώπους, αυτή η αντίληψη υπέρ τους είναι απλά προκατάληψη, που ευνοεί εκείνους που αντιλαμβανόμαστε σαν παρόμοιους, και όχι αυτούς που αντιλαμβανόμαστε σαν διαφορετικούς και επομένως κατώτερους, το αποκορύφωμα κάθε διάκρισης και καταπίεσης.
Για πολλά
χρόνια ένιωθα να παραλύω καθώς κοίταζα έξω τον κόσμο με όλο τον πόνο του.
Ήθελα απελπισμένα να
βοηθήσω, αλλά δεν ήξερα πως ήταν δυνατό να διαλέξω ανάμεσα στους ανθρώπους στις
χώρες του Τρίτου Κόσμου, που ζούσαν σε υπερβολική φτώχεια και τα εκατομμύρια
των παιδιών κάτω από την ηλικία των πέντε που πέθαιναν κάθε χρόνο από
υποσιτισμό, ή τα θύματα εθνικών και θρησκευτικών πολέμων, οι οποίοι διεκδικούν
τόσο σκληρά τις ζωές αθώων σε οποιαδήποτε στιγμή στην σύγχρονη ιστορία, γενοκτονίες
όπως αυτές στη Ρουάντα, τη Βοσνία, το Νταρφούρ, φρικαλεότητες που συμβαίνουν
τώρα στη Λιβύη, τη Συρία και την Υεμένη. Εκατομμύρια ανθρώπων, κυρίως γυναίκες
και κορίτσια, αγοράζονται και πωλούνται κάθε χρόνο στον κόσμο του εμπορίου
σάρκας για να υπομείνουν ανείπωτα εγκλήματα.
Και ύστερα υπάρχουν τα ζώα που χρησιμοποιούνται στα εργαστήρια για επώδυνα και συχνά βάναυσα πειράματα, τα γουνοφόρα ζώα, όπως οι παιχνιδιάρες αλεπούδες που δολοφονούνται με πρωκτική ηλεκτροπληξία έτσι ώστε να μην καταστραφεί η γούνα τους ή τα Κινέζικα σκυλιά ρακούν που γδέρνονται ζωντανά για να κατασκευαστούν οι μπότες UGG δεύτερης ποιότητας ή η φθηνή γούνα στα χειμερινά πανωφόρια μας.
Όμως ο αριθμός όλων αυτών των ζώων μαζί είναι μια σταγόνα στον ωκεανό, αν συγκριθεί με τα 55 δις ζώων εκτροφής που σκοτώνουμε κάθε χρόνο για φαγητό. Ο συνολικός ανθρώπινος πληθυσμός πάνω στον πλανήτη είναι 7 δις και σκοτώνουμε 55 δις ζώων για το φαγητό μας!!
Και ύστερα υπάρχουν τα ζώα που χρησιμοποιούνται στα εργαστήρια για επώδυνα και συχνά βάναυσα πειράματα, τα γουνοφόρα ζώα, όπως οι παιχνιδιάρες αλεπούδες που δολοφονούνται με πρωκτική ηλεκτροπληξία έτσι ώστε να μην καταστραφεί η γούνα τους ή τα Κινέζικα σκυλιά ρακούν που γδέρνονται ζωντανά για να κατασκευαστούν οι μπότες UGG δεύτερης ποιότητας ή η φθηνή γούνα στα χειμερινά πανωφόρια μας.
Όμως ο αριθμός όλων αυτών των ζώων μαζί είναι μια σταγόνα στον ωκεανό, αν συγκριθεί με τα 55 δις ζώων εκτροφής που σκοτώνουμε κάθε χρόνο για φαγητό. Ο συνολικός ανθρώπινος πληθυσμός πάνω στον πλανήτη είναι 7 δις και σκοτώνουμε 55 δις ζώων για το φαγητό μας!!
Κάθε ένα ζώο από αυτά τα 55 δις, ήταν ένα άτομο με την ικανότητα να αναπτύσσει οικογενειακούς και φιλικούς δεσμούς και να διάγει μια χαρούμενη ζωή, όπως τα γουρουνάκια που βλέπουμε σε αυτό το βίντεο, και που αντί γι' αυτό, έζησαν μια ζωή έντονης δυστυχίας και σαδιστικής εκμετάλλευσης πριν βιώσουν τον τρόμο και τον πόνο της σφαγής.
Όλα αυτά λοιπόν τα
ανθρώπινα και μη ανθρώπινα πλάσματα υποφέρουν τρομακτικά. Όλα αυτά αξίζουν τη
συμπόνια μας. Πάντα ήθελα να τα βοηθήσω όλα. Ακόμα θέλω. Αλλά ο λόγος που
διαλέγω να αφιερώσω τον περισσότερο χρόνο μου στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων
των μη ανθρώπινων ζώων παρά των ανθρώπων, είναι γιατί όλοι εμείς, σαν κοινωνία,
κατά βάση συμφωνούμε στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Και όταν λέω εμείς, σαν
κοινωνία, δεν εννοώ τις ηθικές αξίες της διεθνούς κοινότητας, όπως τα μέλη της
Ισλαμικής Τρομοκρατικής Οργάνωσης ή στη δική μας κοινωνία τους βιαστές και τους
κατά συρροή δολοφόνους. Εννοώ τις αξίες που αντιπροσωπεύουν την κυρίαρχη ηθική
της παγκόσμιας κοινότητας και τα νομοταγή μέλη της κοινωνίας μας και της
διεθνούς κοινότητας. Σύμφωνα με αυτή την κυρίαρχη ηθική, είναι λάθος να
κακοποιείς γυναίκες και παιδιά. Είναι λάθος να δολοφονείς αθώους ανθρώπους. Όταν
βλέπουμε ανθρώπους να πεθαίνουν στην πείνα, να τους εκμεταλλεύονται, να τους
βιάζουν, να τους απαγάγουν, να τους δολοφονούν ή να τους βασανίζουν, πιστεύουμε
πως είναι λάθος. Οι περισσότερες κυβερνητικές ομάδες στον κόσμο, οι μη
κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) και τα άτομα συμφωνούν πως είναι λάθος να
προκαλείς έντονο σωματικό και ψυχικό πόνο και βασανιστήρια σε ανθρώπινα όντα.
Ποινικοποιούμε αυτό το κακό και τιμωρούμε αυτούς που διαπράττουν τέτοια
εγκλήματα.
Δεν μπορούμε όμως να πούμε το ίδιο και για τα ζώα, κυρίως τα ζώα εκτροφής των οποίων η κακοποίηση
είναι αποδεκτή από την ίδια ηθική κοινότητα που απορρίπτει την κακοποίηση των
ανθρώπων.
Ακόμα και όσοι από εμάς, κατακλύζουμε τους σκύλους και τις γάτες μας με στοργή, το κάνουμε ενώ
καθόμαστε για να απολαύσουμε ένα γεύμα που αποτελείται από μέλη του σώματος
άλλων, εξίσου αισθανόμενων όντων, που πέρασαν ολόκληρη τη ζωή τους μέσα στον
πόνο. Σαν κοινωνία, εξακολουθούμε να μη βλέπουμε πως αυτό που κάνουμε στα ζώα
είναι λάθος. Ενώ όλα τα ζώα στην κοινωνία μας θεωρούνται νόμιμα κτήμα μας, τουλάχιστον
η κακοποίηση σκύλων και γάτων είναι τώρα κακούργημα και στις 50 πολιτείες.
Ωστόσο αυτό που είναι κακούργημα όταν αφορά σκύλους και γάτες, είναι απόλυτα
νόμιμο, όταν αφορά ζώο που έχουμε ορίσει σαν ζώο φαγητού.
Όχι μόνο σκοτώνουμε 10
δις χερσαία ζώα στις ΗΠΑ κάθε χρόνο για φαγητό (55 δις παγκοσμίως), δε θα ήταν
υπερβολή να πούμε ότι τα βασανίζουμε στη διάρκεια της μικρής ζωής τους, πριν τα
σκοτώσουμε.
Τα περιορίζουμε σε μικροσκοπικά κλουβιά που κυριολεκτικά τα οδηγούν στην τρέλα.
Αρπάζουμε τα μωρά από τις μάνες τους και τα δολοφονούμε κατά εκατομμύρια (πχ δολοφονούμε 260 εκατομμύρια μωρά κοτοπουλάκια κάθε χρόνο γιατί θεωρούνται υποπροϊόν της πτηνοτροφίας).
Οι αγελάδες γαλακτοπαραγωγής γονιμοποιούνται με ''βιασμό'' ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα συνεχίσουν να παράγουν γάλα, που δε θα πιει το μοσχαράκι τους αφού θα τους το πάρουν μόλις γεννηθεί.
Αν αυτό το μωρό είναι θηλυκό, θα γίνει αγελάδα γαλακτοπαραγωγής και σαν τη μητέρα της θα μένει και αυτή έγκυος με τη βία και αφού φέρει στον κόσμο 4-5 μωρά και αρμεχθεί υπερβολικά, η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι να υποφέρει από μια οδυνηρή μόλυνση που λέγεται μαστίτιδα και να σφαγιαστεί σε ένα κλάσμα της φυσικής διάρκειας της ζωής της, όταν το σώμα της θα έχει πια αποστραγγιστεί και δεν θα παράγει γάλα στο μέγεθος που η σύγχρονη βιομηχανία απαιτεί.
Αν το μωρό της αγελάδας είναι αρσενικό, ή θα δολοφονηθεί επί τόπου ή θα γίνει μοσχαρίσιο κρέας (το λεγόμενο μοσχαράκι γάλακτος). Αυτό σημαίνει πως θα περιοριστεί σε ένα σκοτεινό μικρό χώρο και θα κάνει μια διατροφή φτωχή σε σίδηρο, ώστε να γίνει αναιμικό. Οι καταναλωτές προτιμούν το χρώμα και τη γεύση του κρέατος από αναιμικά μωρά.
Τα περιορίζουμε σε μικροσκοπικά κλουβιά που κυριολεκτικά τα οδηγούν στην τρέλα.
Αρπάζουμε τα μωρά από τις μάνες τους και τα δολοφονούμε κατά εκατομμύρια (πχ δολοφονούμε 260 εκατομμύρια μωρά κοτοπουλάκια κάθε χρόνο γιατί θεωρούνται υποπροϊόν της πτηνοτροφίας).
Οι αγελάδες γαλακτοπαραγωγής γονιμοποιούνται με ''βιασμό'' ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα συνεχίσουν να παράγουν γάλα, που δε θα πιει το μοσχαράκι τους αφού θα τους το πάρουν μόλις γεννηθεί.
Αν αυτό το μωρό είναι θηλυκό, θα γίνει αγελάδα γαλακτοπαραγωγής και σαν τη μητέρα της θα μένει και αυτή έγκυος με τη βία και αφού φέρει στον κόσμο 4-5 μωρά και αρμεχθεί υπερβολικά, η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι να υποφέρει από μια οδυνηρή μόλυνση που λέγεται μαστίτιδα και να σφαγιαστεί σε ένα κλάσμα της φυσικής διάρκειας της ζωής της, όταν το σώμα της θα έχει πια αποστραγγιστεί και δεν θα παράγει γάλα στο μέγεθος που η σύγχρονη βιομηχανία απαιτεί.
Αν το μωρό της αγελάδας είναι αρσενικό, ή θα δολοφονηθεί επί τόπου ή θα γίνει μοσχαρίσιο κρέας (το λεγόμενο μοσχαράκι γάλακτος). Αυτό σημαίνει πως θα περιοριστεί σε ένα σκοτεινό μικρό χώρο και θα κάνει μια διατροφή φτωχή σε σίδηρο, ώστε να γίνει αναιμικό. Οι καταναλωτές προτιμούν το χρώμα και τη γεύση του κρέατος από αναιμικά μωρά.
TA MH ANΘΡΩΠΙΝΑ ΖΩΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΣΥΝΕΙΔΗΤΑ, ΕΞΥΠΝΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ ΟΝΤΑ.
Αν έχουμε ποτέ ζήσει με γάτα ή με σκύλο, αυτό το γνωρίζουμε από εμπειρία... Αν χρειαζόμαστε αποδείξεις, μπορούμε να ρωτήσουμε την επιστημονική κοινότητα. Το 2012 μια διακεκριμένη διεθνής ομάδα νευροεπιστημόνων, νευροφαρμακολόγων, νευροπαθολόγων, νευροανατόμων συγκεντρώθηκαν στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και δήλωσαν ότι τα μη ανθρώπινα ζώα είναι ενσυνείδητα, που σημαίνει πως μπορούν να σκεφτούν, να νιώσουν, να αντιληφθούν και να ανταποκριθούν στον κόσμο όπως και οι άνθρωποι.
Είναι δύσκολο να μετρήσεις τον πόνο. Συνήθως τους ανθρώπους, απλά τους ρωτάμε πόσο πονάνε και μας λένε. Αλλά όταν δε μας λένε, αναζητάμε τα εξωτερικά σημάδια τού πόνου, όπως η προσπάθεια να φύγεις από την πηγή του, η φωνή, η κραυγή, ο μορφασμός, το ρίγος, για να αναφέρουμε μερικά. Τα μη ανθρώπινα ζώα επιδεικνύουν όλα αυτά τα σημάδια.
Αν αντέχουμε να το δούμε, είναι πολύ απλό να κατανοήσουμε ότι, οι κότες που γεννούν αυγά, στοιβαγμένες στις κλωβοστοιχίες ή τα θηλυκά γουρούνια που είναι περιορισμένα σε κλουβιά κυοφορίας, τόσο στενά που δεν μπορούν να γυρίσουν πλευρό ή οι αγελάδες της γαλακτοκομίας που σέρνονται για σφαγή γιατί είναι αδύναμες να περπατήσουν, όλα αυτά τα ζώα υποφέρουν τρομακτικά.
Μερικές εκατοντάδες χρόνια πριν, ο Decartes, ο πατέρας της Δυτικής φιλοσοφίας, έδενε ζωντανούς σκύλους σε τραπέζια και τους τεμάχιζε χωρίς αναισθησία πιστεύοντας πως τα ουρλιαχτά τους ήταν σαν τον ήχο από τα μεταλλικά τμήματα μιας μηχανής. Δύσκολο να φανταστείς κάτι τέτοιο. Ωστόσο σήμερα, ακόμα και στις ''εξανθρωπισμένες'' φάρμες, είναι μέρος της ρουτίνας να υποβάλλουμε αγελάδες, γουρούνια, κότες, γαλοπούλες και άλλα ζώα σε ακρωτηριασμό χωρίς αναισθητικό. Αν πιστεύουμε ότι ο Descartes είχε άδικο, πως συναινούμε σε αυτό που κάνουμε στα ζώα εκτροφής κάθε μέρα;
Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ εκτιμά ότι τουλάχιστον 1 εκατομμύριο κοτόπουλα και γαλοπούλες βράζονται ζωντανά κάθε χρόνο γιατί η γραμμή παραγωγής είναι τόσο γρήγορη, ώστε δεν έχουν σφαχτεί μέχρι να φτάσουν στις δεξαμενές με το ζεματιστό νερό. Περισσότερα από 1 εκατομμύριο γουρούνια πεθαίνουν κάθε χρόνο κατά τη μεταφορά, πριν να φτάσουν στα σφαγεία. Είναι τόσο σφιχτά στοιβαγμένα ώστε δεν μπορούν να κινηθούν και να αναπνεύσουν. Πεθαίνουν από ασφυξία ή από υψηλές θερμοκρασίες καθώς ποδοπατούνται.
ΕΓΙΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΤΩΝ ΖΩΩΝ, ΟΧΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΕ ΝΟΙΑΖΕΙ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ, ΑΛΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ
ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΖΩΑ.
Ο βασανισμός των ζώων που χρησιμοποιούνται για πειράματα, για γούνα και για την τροφή μας, είναι σοκαριστικός για τη συνείδηση μας. Αν δούμε ένα βίντεο τραβηγμένο κρυφά στα σφαγεία, ίσως πιστέψουμε ότι η βαναυσότητα είναι ασυνήθιστη. Αν δούμε εκατοντάδες από αυτά τα βίντεο, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι η περιφρόνηση με την οποία οι εργάτες μεταχειρίζονται τα ζώα, κλωτσώντας τα κοτόπουλα σαν μπάλες, κλωτσώντας τις γαλοπούλες που προορίζονται για την ημέρα των Ευχαριστιών, κοπανώντας νεογέννητα γουρουνάκια στο τσιμεντένιο πάτωμα και αφήνοντάς τα να πεθάνουν, είναι ο κανόνας.
Ο ΒΑΘΜΟΣ ΚΑΙ Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΚΥΡΙΩΣ, ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΠΟΝΟ ΠΟΥ ΥΠΕΜΕΙΝΕ ΠΟΤΕ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ.
Ο Εβραίο-αμερικανός συγγραφέας Isaac Bashevis Singer είπε, ''Όσον αφορά τα ζώα, όλοι οι άνθρωποι είναι ναζί. Για τα ζώα είναι μια αιώνια Treblinka" , αναφερόμενος στο στρατόπεδο συγκέντρωσης των Ναζί, όπου κοντά στο ένα εκατομμύριο Εβραίοι εξολοθρεύτηκαν σε θαλάμους αερίων. Η πρώτη φορά που άκουσα τη σύγκριση ανάμεσα στη βιομηχανική κτηνοτροφία και το ολοκαύτωμα ήταν από κάποιον που επέζησε, αλλά έχασε σχεδόν όλη του την οικογένεια σε αυτό. Ο Alex Hershaft, πρωτοπόρος για τα δικαιώματα των ζώων, έχει πει πως η εμπειρία του στο ολοκαύτωμα είναι η αιτία που έγινε ακτιβιστής και ολικός χορτοφάγος. Σε ένα πρόσφατο ταξίδι στο Ισραήλ, είπε σε μια συνέντευξη τα εξής:
''To oλοκαύτωμα των Εβραίων είναι ένα μοναδικό γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Ο καλύτερος τρόπος για να το τιμήσεις και να μάθεις από αυτό, είναι να καταπολεμήσεις όλες τις μορφές καταπίεσης. Μπορεί να νικήσαμε στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά ο αγώνας ενάντια στη καταπίεση και την αδικία δεν έχει τελειώσει. Το ολοκαύτωμα διαμόρφωσε την προσωπικότητα και τις αξίες μου, με έκανε αυτό που είμαι σήμερα και με οδήγησε να πολεμήσω όλες τις μορφές καταπίεσης, και φυσικά της καταπίεσης των πιο αδύναμων πλασμάτων, των ζώων."
Στο τελευταίο του βιβλίο, ''Το μεγαλύτερο καλό που μπορείτε να κάνετε.'' , ένας από τους εξέχοντες ηθικούς φιλοσόφους του σύγχρονου κόσμου, ο Peter Singer, ισχυρίζεται πως αν θέλουμε να κάνουμε το μεγαλύτερο καλό στον κόσμο, δηλαδή να μειώσουμε τον πόνο, υπάρχουν τρεις τομείς που ζητούν την προσοχή μας, η διάσωση του περιβάλλοντος, το τέλος της ακραίας φτώχιας και η βοήθεια προς τα μη ανθρώπινα ζώα, κυρίως τα ζώα εκτροφής.
Οι υπερασπιστές των δικαιωμάτων των ζώων δεν υπερασπίζονται μόνο τα δικαιώματα των χιμπατζήδων, των αγελάδων και των ψαριών. Επιθυμούν ένα πιο συμπονετικό κόσμο για όλα τα πλάσματα.
Θέλουν να αφυπνίσουν σχετικά με τις καταπιεστικές δομές της εξουσίας που βασίζονται στην εκμετάλλευση, που βλάπτουν τα μη ανθρώπινα ζώα, τους ανθρώπους και το περιβάλλον. Η ολική χορτοφαγία έχει τις ρίζες της στην ιδέα της ahimsa, μια σανσκριτική λέξη που σημαίνει "δεν βλάπτω κανένα αισθανόμενο όν, ούτε το ζωντανό περιβάλλον". Είναι ένα κίνημα που πάνω από όλα εστιάζει στην μείωση του πόνου και μας καλεί να συνειδητοποιήσουμε τους τρόπους με τους οποίους συνδεόμαστε με όλα τα πλάσματα, ανθρώπινα και μη.
Ουσιαστικά, οι ''βίγκαν'' υποστηρίζουν τις αξίες που στηρίζουν όλα τα κοινωνικά κινήματα δικαιοσύνης. Εστιάζουν στα μη ανθρώπινα όντα, αλλά αυτό που πραγματικά επιθυμούν είναι ένας κόσμος όπου κανένα αισθανόμενο ον δεν θα χρησιμοποιείται σαν μέσο για τον σκοπό ενός άλλου. Αγωνίζονται για την εξάλειψη όλων των μορφών προκατάληψης και καταπίεσης.
Εργάζονται για να χτίσουν ένα κόσμο, όπου κανένα πλάσμα δεν θα διαχωρίζεται λόγω ιδιοτήτων άσχετων με την ηθική, όπου όλα τα όντα θα τα εκτιμούν και θα τα σέβονται, όπου κανείς δεν θα σκλαβώνεται ή θα βασανίζεται, όπου όλα τα πλάσματα θα είναι ελεύθερα να ανθίσουν και να ακολουθήσουν το δικό τους έμφυτο δυναμικό για ευτυχία και χαρά. Όσο η κοινωνία μας είναι δομημένη πάνω σε θεμέλια βαναυσότητας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης δισεκατομμυρίων αισθανόμενων όντων, πως μπορούμε ποτέ να ελπίσουμε για πραγματική δικαιοσύνη και συμπόνια μέσα στην ανθρώπινη κοινωνία;
Ουσιαστικά, οι ''βίγκαν'' υποστηρίζουν τις αξίες που στηρίζουν όλα τα κοινωνικά κινήματα δικαιοσύνης. Εστιάζουν στα μη ανθρώπινα όντα, αλλά αυτό που πραγματικά επιθυμούν είναι ένας κόσμος όπου κανένα αισθανόμενο ον δεν θα χρησιμοποιείται σαν μέσο για τον σκοπό ενός άλλου. Αγωνίζονται για την εξάλειψη όλων των μορφών προκατάληψης και καταπίεσης.
Εργάζονται για να χτίσουν ένα κόσμο, όπου κανένα πλάσμα δεν θα διαχωρίζεται λόγω ιδιοτήτων άσχετων με την ηθική, όπου όλα τα όντα θα τα εκτιμούν και θα τα σέβονται, όπου κανείς δεν θα σκλαβώνεται ή θα βασανίζεται, όπου όλα τα πλάσματα θα είναι ελεύθερα να ανθίσουν και να ακολουθήσουν το δικό τους έμφυτο δυναμικό για ευτυχία και χαρά. Όσο η κοινωνία μας είναι δομημένη πάνω σε θεμέλια βαναυσότητας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης δισεκατομμυρίων αισθανόμενων όντων, πως μπορούμε ποτέ να ελπίσουμε για πραγματική δικαιοσύνη και συμπόνια μέσα στην ανθρώπινη κοινωνία;
TO NA EIΣΑΙ ΑΚΤΙΒΙΣΤΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΟΝΤΩΝ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙΣ ΤΗ ΣΥΜΠΟΝΙΑ ΣΟΥ ΣΕ ΑΥΤΑ, ΑΛΛΑ ΟΤΙ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΙΣ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΣΥΜΠΟΝΙΑΣ ΣΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙΣ ΟΛΑ ΤΑ ΟΝΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ.
Στον κόσμο που ζούμε, δεν υπάρχει σύγκριση ανάμεσα στον απέραντο πόνο που υπομένουν τα μη ανθρώπινα ζώα, κυρίως αυτά που σκλαβώνονται από τις βιομηχανίες κρέατος, γαλακτοκομικών και αυγών.
Είμαι υποστηρικτής των ζώων, γιατί τα ουρλιαχτά δισεκατομμυρίων ζώων δεν ακούγονται. Είμαι υποστηρικτής των ζώων γιατί κανένα πλάσμα δεν πρέπει να υποφέρει και ο πόνος των μη ανθρώπινων ζώων είναι τόσο έντονος, τόσο αδιάκοπος, τόσο μαζικός και τόσο διαδεδομένος. Είμαι υποστηρικτής των ζώων γιατί η ανθρωπότητα ακόμα αρνείται πως οι καθημερινές της επιλογές είναι υπεύθυνες για τον πελώριο πόνο ενός πραγματικά υπέρογκου αριθμού ενσυνείδητων, συναισθηματικών, αισθανόμενων όντων. Είμαι υποστηρικτής των ζώων απλά... γιατί τα ζώα με χρειάζονται περισσότερο.
**************************